Log in Register

Login to your account

Username *
Password *
Sunday, 11 January 2015 19:30
Written by Synthonia
Acoustic physics: sound and space
Hi there! In this issue we will talk about the sound and its propagation in the air. Let's analyze all the sound propagation features: Every sound, once generated by a vibrating elastic body, is transmitted through the surrounding medium, creating a series of waves where particles the medium is composed of are subject to condensation and rarefaction. It could seem pretty obvious, but it's better to point out that a mean of conduction is essential for sound transmission. No transmission is possible in vacuum, differently to what happens for light transmission. Here we are with some frequency values and relevant…
Rate this item
(1 Vote)
Saturday, 17 January 2015 19:49
Written by Synthonia
{gallery}78{/gallery}
Abbiamo parlato nella scorsa puntata del suono semplice e delle sue caratteristiche. Nella maggior parte dei casi il suono che percepiamo non è un suono semplice (oscillazione sinusoidale), ma è un suono complesso. Per affrontare l’ argomento del suono complesso bisogna prima chiarire il concetto di inviluppo (del quale avremo modo di parlare più ampiamente nelle prossime puntate) e di armonici. L’inviluppo di un suono è l’andamento della sua ampiezza nel tempo. Consideriamo ora un suono strumentale. La sua complessità è evidente. L’ascolto anche di una sola nota ci dice come il suono sia costituito non da una sola oscillazione,…
Rate this item
(0 votes)
Saturday, 10 January 2015 11:53
Written by Synthonia
{gallery}56{/gallery}
Last time we talked about the simple sound and its features. The sound we usually hear is not a simple one (sinusoidal oscillation), but a complex sound. In order to treat this issue, it is necessary to clarify the concept of envelope (we will study this argument in deep later) and harmonics. The sound envelope is the variation of its amplitude over time. Let's consider now an instrumental sound: his complexity is evident. If you listen to just a single note, you will find out how the sound is made up, not only of an oscillation, but also of a…
Rate this item
(0 votes)
Sunday, 11 January 2015 22:03
Written by Synthonia
Patches organization on Korg Workstation for gigs
Sometimes the improper use of something may bring to something interesting... This issue is for those who use an unique Korg Workstation during live concerts, and those who rack their brains to organize their patches in the best possible way. I know so many keyboard players that leap manually from a mode to the other (namely, PROGRAM, COMBI, SEQUENCER) and without any sense. In my opinion, this is inconvenient and makes the live performance difficult to manage. A concrete and quick method, but at the same time constraining, is the activation of the "10's hold" button, in the numerical keypad.…
Rate this item
(2 votes)
Sunday, 11 January 2015 22:03
Written by Synthonia
Organizzazione delle proprie patches sulle Workstation Korg in sede live
Quando si utilizzano delle cose in maniera impropria a volte escono fuori delle cose interessanti… Questo articolo è rivolto a tutti gli utilizzatori in sede live di un’unica workstation Korg che si sono sempre arrovellati il cervello per organizzare i propri suoni al meglio. Conosco molti tastieristi che saltano da una modalità all’altra (PROGRAM, COMBI, SEQUENCER) manualmente e senza troppo criterio e personalmente ritengo questo metodo scomodo e alle volte inefficiente ai fini della perfetta riuscita di un concerto. Un metodo rapido ed efficace ma a volte restrittivo è quello dell’attivazione del pulsante chiamato “10’s hold” che si trova nel…
Rate this item
(2 votes)